Etusivu - Referenssit - Professional virtual reality has now arrived to the city of Tampere
Professional virtual reality has now arrived to the city of Tampere
The city of Tampere is now developing at a breakneck speed with its multiple large-scale projects and initiatives. Something has been happening under the hood for the past few months within the old Finlayson factory in the heart of the city.
Over 15,000,000 pixels in some smooth 60 fps action! Just try some of that.
The city of Tampere is now developing at a breakneck speed with its multiple large-scale projects and initiatives. Something has been happening under the hood for the past few months within the old Finlayson factory in the heart of the city.
Now the general public, and especially the stakeholders of these (urban development and construction) projects can enter the city virtually in an immersive stereoscopic 3D-space, and explore how the city will look like in the future. (Tampere 3D-Galleria).
The system can also be used as an important tool for effective collaboration on various types of architectural 3D-models, aiding the decision-making during the meetings that will be held in the space. Good examples of such meetings are the constantly growing numbers of alliance contracting model -projects happening in Finland hand-in-hand with the Big Room -approach.
It’s been a great experience and a major responsibility to be specifying, carrying out and implementing the system on our behalf from the very beginning up until these very days. Many things learned and many things to keep improving upon. It is great to start seeing the impact of our work. City of Tampere has been satisfied and busy with their new system.
Asiakas
Pirkanmaan keskittymänä Tampere on yksi Suomen elinvoimaisimmista kunnista muuttovoittoisuutensa ja palveluiden laajan kirjonsa vuoksi. Investointien virtaamisen edistämiseksi ja kestävän kehityksen takaamiseksi kaupungin hallinto käynnisti toimeksiantoja selvittääkseen uusia lisämahdollisuuksia osallistaa asukkaitaan, sekä paikallisia yrityksiä hankkeiden kehittämisessä ja markkinoinnissa.
Haaste ja Tavoite
Alkuvaiheessa kaupunki halusi tietää miten se voisi modernina ja tulevaisuuteen katsovana julkisyhteisönä parantaa yleistietoutta, sekä helpottaa hankkeiden esittelyä ulkopuolisille tahoille. Projektin valmistuttua toissijaisena tavoitteenaan kunta pyrkii yhä enenemissä määrin käyttämään virtuaalitilaa työkaluna tehokkaiden yhteistyötapaamisten edistämiseksi (esim. Big Room- työskentely). Tilassa voidaan mm. ajaa tieto- ja rakennemalleja osapuolten ollessa läsnä, huomaten ja ehkäisten tulevia ongelmia ennen kuin niistä muodostuu tuntuvia lisäkuluja.
Hankkeen Aloitus
Kaupunki kääntyi Suomen markkinaa jo pitkään mallinnustuotannoillaan palvelleen 3D Render Oy:n (osa Tietoa Finlnad Oy:tä) puoleen, tavatakseen ja tiedustellakseen mahdollisuuksista esitellä hankkeita näyttävästi esimerkiksi yhä yleistyvien virtuaalilasien avulla. Render esitteli aikaisempaa osaamistaan, sekä kokemuksiaan mm. yhteistyöstä Finavian ja HUS Sairaalahankkeiden kanssa. Saadessa laajempaa ymmärrystä teknologian nykytilanteesta ja sen tuomista hyödyistä, kaupungilla heräsi ajatus, jonka myötä tehtiin päätös oman CAVE-virtuaalitilan hankkimisesta.
Aina ensimmäisestä kontaktista lähtien Render pystyi tuomaan pöytään kaupungin pyytämää lisätietoa ja palvelemaan ajatusten kehittymistä konkreettisiksi suunnitelmiksi. Kun kaupungin oma visio selkeytyi niin samanaikaisesti omiin kontakteihin ja vankkaan osaamiseensa nojaten toimittaja koosti asiakkaan tarpeisiin perustuvan tarjouksen yhteistyössä sidosryhmiensä kanssa. Kaupungin kerätessä tarjoukset, osoittautui ehdotuksemme hinnaltaan edullisimmaksi ja samalla kattavimmaksi ratkaisuksi tiukasta aikataulusta huolimatta.
Iteratiivinen Prosessi
Projektin käynnistyessä käytiin tiiviiseen yhteistyöhön toimittajan ja asiakkaan välillä. Tampereen kaupunki määräsi omalta puoleltaan hankkeelle kontaktihenkilön, jonka tehtävänä oli pitää huoli tiedon esteettömästä kulusta eri osapuolten välillä. Tarvittavien komponenttien alihankinta, sekä tilaukset hoidettiin kuntoon saman tien.
Projektin alussa asiantuntijamme vierailivat tilassa, jolloin ympäristöstä tehtiin tarvittavat lisähavainnot ja varmistettiin oikeat mitat. Useiden eri iteratiivisten piirustusten ja teknisten suunnitelmien jälkeen tilaa lähdettiin rakentamaan, pitäen samalla kiinni projektin tiukasta aikataulusta. Järjestelmän pystyttäminen kahden kuukauden aikaraamissa, vuodenvaihde mukaan lukien loi haastavan toimintaympäristön erityisesti tavarantoimittajille. Aidosti hyvä laitteisto koostuu komponenteista, joita joudutaan tilaamaan ympäri maailmaa.
Kohokohdat
· 4 Kpl Barco F50 ammattikäyttöön tarkoitettua 120 Hz virkistystaajuuden projektoria tuottavat erittäin sulavan kuvaelämyksen.
· Yhteensä yli 15 miljoonan pikselin resoluutio ilmenee yleisölle hyvin tarkkana ja vaikuttavana virtuaaliympäristönä.
· Yhdistetyn kokonaisuuden RF- taajuuksiin perustuva stereo 3D-projisointi luo virtuaalitodellisuudessa sisällä oltavan tunteen.
Tilaajan Sanoin
Omalta osalta voin sanoa, että teidän tarjouksen hinta oli ratkaiseva asia konsultin valinnassa, mutta myös avoimuus, yhteistyö ja läpinäkyvyys olivat teidän kannalta iso plus koko projektin aikana.