Tietoa Finland on tehnyt Hartelan kanssa yhteistyötä visualisoinnin saralla syksystä 2015.
”Olemme erittäin tyytyväisiä”, kertoo Hartelan Asuntotuotannon Design Manager Sanna von Bruun. ”Tietoan porukka on todella ammattitaitoista. Heillä on ymmärrys ja tietotaito kuvasommitteluun sekä arkkitehtuuriin ja rakentamiseen. He ovat myös hoitaneet yhteydet arkkitehteihin ja osaavat pyytää heiltä oikeat tiedot. Tämä on vähentänyt omaa työtaakkaani ja voin keskittyä kuvan tunnelman luomiseen.”
Käytännössä von Bruun kirjoittaa kohteista kuvakäsikirjoituksen, jossa huomioidaan potentiaalisen asiakkaan arvot, asenteet ja hänelle merkitykselliset asiat. Tärkeää visualisoinnissa on luoda haluttu tunnelma.
Kuvat tehdään asiakkaan ehdoilla
”Kaikki visualisoinnissa ja kuvakäsikirjoituksessa lähtee asiakkaasta. Mietimme yhdessä Tietoan kanssa kohteen potentiaalista asiakaskuntaa ja rakennamme kohdekohtaisesti sellaisen kuvan, jonka toivotaan vetoavan kohderyhmän emootioihin. Teemme kuvia, jotka korostavat kohteen parhaita puolia”, von Bruun kertoo.
Kuvilla voi korostaa esimerkiksi asiakkaan elämäntapaa, kohteen lämpöä, turvallisuutta, vakavaraisuutta tai sijaintia. Visualisoinnissa tämä tehdään yksityiskohdilla ja tarkasti harkituilla kuvakulmilla. Voidaan rakentaa vaikkapa lähikuva laadukkaasta keittiöstä tai laajempi kuva suuresta lasiterassista merinäköaloin, aina kohde ja asiakkaan toiveet mielessä. Yksityiskohdat voivat olla esineitä, tapahtumia, tunnelmia, näkymiä, valaistusta tai vaikka kuvissa näkyvää ruokaa.
Visualisoinnin kautta luodaan uutta mielikuvaa
Tietoalla visualisointia tekee useampi ihminen. Yritys pystyy reagoimaan nopeasti tilaajan muuttuviin toivomuksiin ja tarvittaessa tuottamaan runsaasti kuvia lyhyessä ajassa.
Tietoan toimisto sijaitsee Helsingissä, joten yhteydenpito asiakkaaseen on sujuvaa, myös sama kieli ja kulttuuritausta sekä ymmärrys suomalaisesta sisustushaaveilusta sujuvoittavat yhteistyötä. Ajanmukaiset ohjelmat ja välineet sekä jatkuva kiinnostus uuteen ajatteluun auttavat luomaan erittäin korkeatasoisia visualisointeja.
”Me Hartelalla halusimme uudistaa kohteiden visualisointia ja tuoda uutta näkökulmaa kuviin ja kohdemarkkinointiin. Tässä olemme Tietoan kanssa onnistuneet. Visualisoinnit ovat selkeästi kohottaneet kohteiden kiinnostusta,” von Bruun sanoo.