
Hartela ja Tietoa ovat allekirjoittaneet puitesopimuksen tietomallikoordinoinnin kumppanuusmallista
Kumppanuusmallin tavoitteena on jalkauttaa Hartelan vuoden 2024 lopulla julkaisemat, hanketyypeittäin päivitetyt tietomallivaatimukset ja jatkaa näiden kehittämistä hankkeissa kerättyjen kokemusten myötä. Kumppanuusmallin myötä kaikkien Hartelan projektien tietomallikoordinoinnista vastaa Tietoan nimetty koordinointitiimi. Samana pysyvän koordinaattoritiimin ja tiiviin yhteistyön ansiosta vaatimusten ja ohjeistusten kehittäminen pysyy ketteränä, hankkeesta toiseen.
Hartelan tietomalliohjeistus tukee erityisesti laskennan, hankinnan ja tuotannon tarpeita. Tietoa osallistui Hartelan tietomallivaatimusten kehittämiseen, sekä niiden pohjalta laaditun tarkastusprosessin ja -työvälineiden luomiseen keväästä 2024 alkaen. Ohjeistuksilla ja laadunvarmistustyökaluilla Hartela varmistaa, että tietomallit ovat käyttökelpoisia määrälaskentaan, suunnitelmien kommentointiin sekä työmaan toteutuksen suunnitteluun.
Tietomallien tietosisällön vaihtelevuus ja vakioinnin puute ovat kansallisesti todettuja ongelmia, joika haittaavat tietomallien laajamittaista käyttöä - erityisesti niiden koneellista ja automaattista hyödyntämistä. Vaihtelevuus tekee mahdottomaksi kehittää minkäänlaista automatiikkaa mallien käytön ympärille tai tehokkaita prosesseja niiden käyttämiseksi, ja tähän ongelmaan Hartelan tietomallivaatimukset ja niiden kehittäminen tuovat ratkaisun.
Tietoan Ville Reima toimii kumppanuusmallin pääyhteyshenkilönä ja projektikoordinaattorina. Hartelan puolella tietomallikehityksestä vastaa tietomallimanageri Henna Kiviranta.
Visualisointiyhteistyö vahvistaa Hartelan hankkeiden vaikuttavuutta
Tietoa on toiminut Hartelan markkinointivisualisointikumppanina jo pitkään. Vuosi 2025 merkitsee merkittävää virstanpylvästä tässä yhteistyössä; ensimmäisestä yhteisestä visualisointiprojektista on kulunut kymmenen vuotta. Tänä aikana Tietoa on visualisoinut yli 80 Hartelan kohdetta, tukien niiden markkinointia ja viestintää niin tuleville asukkaille kuin sidosryhmille. Palvelupäällikkö Kristiina Pajusen mukaan: “Parasta Tietoan kanssa työskentelyssä on se, että teemme kuvia aidosti yhdessä ja jaamme saman ymmärryksen kuvien tärkeydestä ja sisällöllisyydestä. Yhteistyömme tuloksena voimme luottaa siihen, että Tietoa tuottaa meille Hartelan näköisiä kuvia korkealla laatutasolla.”
Visualisoinnin tavoitteena on tarjota havainnollistavaa ja tunnetasolla puhuttelevaa sisältöä, joka auttaa asiakkaita hahmottamaan tulevat kodit jo ennen niiden valmistumista.
Ratkaisut, kuten Tietoan kehittämä KokoTalo™, joka esittää kohteen kaikki asunnot kattavasti, sekä Maisemakone™, joka havainnollistaa todenmukaiset näkymät jokaisen asunnon parvekkeelta, tukevat Hartelan myyntiä ja asiakaskokemusta entistä tehokkaammin.
Visualisointien rooli on viime vuosina kasvanut osaksi entistä kokonaisvaltaisempaa asiakasviestintää. Tietoa kehittää yhteistyössä Hartelan kanssa myös uusia tapoja hyödyntää liikkuvaa kuvaa ja tarinankerrontaa tulevissa projekteissa.
Tavoitteena on tukea Hartelan hankkeiden erottumista kilpailussa ja vastata markkinoinnin ja asiakasodotusten kasvaviin vaatimuksiin.
Esimerkkejä Hartelan asuntomarkkinointia varten tuotetuista visualisoinneista vuosien varrelta: