Helsinki High-rise -kilpailussa suunnittelun kohteena oli Pasilan valtava tornitalokokonaisuus. Kohteen suuresta koosta johtuen kilpailuehdotusten arviointi ja esittely olisi ollut perinteisten visualisointien, kuten kuvien ja videoiden avulla erittäin haastavaa, joten apuun valjastettiin moderni teknologia.
Teknologinen kehitys on avannut uusia mahdollisuuksia katselmoida suunnitelmia ns. virtuaaliympäristössä. Nykyään 3D-malleihin voidaan sukeltaa sisään kuin videopeleissä, jolloin ehdotuksia voidaan arvioida paljon realistisemmin. Näin toimittiin myös Helsinki High-rise -kilpailun yhteydessä.
Tuomarointityöskentelyä ja suunnittelua helpotettiin mullistavalla koordinointityöllä
Tietoa Finland Oy teki mullistavaa koordinointityötä luomalla ensimmäisenä maailmassa yhtenäiset ohjeistukset ja toimintatavat virtuaalimallityöskentelylle arkkitehtuurikilpailussa. Kilpailevien suunnitteluryhmien 3D-työskentelyä koordinoitiin keskitetysti. Lisäksi Tietoa huolehti siitä, että kilpailun järjestäjällä oli käytettävissään laaja ja oikealla tavalla tarkka aluemalli ympäröivästä kaupungista.
Kilpailun yhteydessä tehty koordinointityö tulee helpottamaan myös kilpailun jälkeistä kaavoitus- ja toteutusvaihetta. 3D-aineistoa tullaan hyödyntämään myös yleisöviestinnässä.
Osallistava työpajatyöskentely hyödytti sekä tuomariston että kilpailuryhmien työtä
Tietoan fasilitoimassa puoli vuotta kestäneessä työpajasarjassa huolehdittiin siitä, että tuomariston arvioitavana oleva 3D-materiaali oli yhdenmukaista ja vertailukelpoista. Tietoan virtuaaliteatterissa tuomaristo pääsi kokemaan tulevan kaupunkiympäristön todentuntuisesti oikeassa mittakaavassa. Myös kilpailuryhmät käyttivät virtuaaliteatteria suunnitelmien kehittämiseen.