Tutustu Viikin-Malmin pikaraitiotien reittiin.

Vieritä esitystä eteenpäin ja sukella
koillisen Helsingin tulevaisuuteen!

Helsingin tavoitteena on lisätä kestävää liikkumista ja kehittää raideliikenteen verkostoa.

Viikin-Malmin pikaraitiotie eli Viima on Koillis-Helsingin uusi raideyhteys kantakaupunkiin.

Keskustayhteyden lisäksi pikaraitiotie yhdistää Viikin-Latokartanon ja Malminkentän alueet toisiinsa ja Malmin aluekeskuksen palveluiden ja junayhteyksien ääreen.

Kaupunki kehittyy Viiman varrella monessa paikassa. Nyt suunnitteilla olevan maankäytön toteutuminen kestää useita vuosikymmeniä.

Pikaraitiotien vaikutusalueella arvioidaan vuonna 2050 olevan 88 000 asukasta ja 40 000 työpaikkaa enemmän kuin nykyisin.

Linja tuo entistä laadukkaamman joukkoliikenteen myös reitin varren nykyisille 136 000 asukkaalle ja 107 000 työssäkäyvälle.

Pikaraitiotie kulkee sujuvasti pääosin omilla kaistoillaan. Siksi liikenne on sujuvaa ja luotettavaa.

Raitiovaunut ovat busseja tilavampia, joten kaikki halukkaat mahtuvat tulevaisuudessakin kyytiin.

Vallilanlaakson kohdalle Hämeentulliin suunnitellaan uusi vaihtopaikka Kalasataman ja Pasilan välillä kulkevalle raitiotielle.

Kumpulanmäki rakentuu toiminnoiltaan monipuoliseksi ja eläväksi kampusalueeksi.

Jalankulun ja pyöräilyn yhteydet Kustaa Vaasan tieltä sekä Vallilanlaaksosta Kumpulanmäelle paranevat.

Kumpulanmäelle on suunniteltu uutta asuinrakentamista noin 1200 asukkaalle.

Kumpulankärkeen rakennetaan nykyisen tilalle isompi ratikkavarikko. Vanhimmat rakennukset säilytetään.

Kortteliin rakennetaan myös asuntoja noin 700 uudelle asukkaalle.

Viikinrannan nykyinen teollisuusalue muuttuu kantakaupunkimaiseksi kaupunginosaksi, joka yhdistää Arabianrannan Viikkiin. Viikinkallion pysäkki on uuden kaupunginosan keskus.

Alueelle valmistellaan osayleiskaavaa. Osayleiskaava mahdollistaa alueelle noin 7 000 asukasta ja toiminnan laadusta riippuen noin 400−1 000 työpaikkaa.

Pikaraitiotie kulkee Lahdenväylän vierellä jopa
70 km/h nopeudella.

Raide-Jokeri eli pikaraitiolinja 15 on jo parantanut Pihlajiston ja Viikinmäen saavutettavuutta ja Viiman tulo lisää alueen houkuttelevuutta entisestään.

Pihlajiston alueelle on juuri hyväksytty uudet suunnitteluperiaatteet. Niiden mukainen täydennysrakentaminen toisi alueelle noin
1 500–3 000 uutta asukasta.

Tällä hetkellä Pihlajistossa asuu noin 2 400 asukasta.

Pihlajiston kasvaessa lisätään myös kauppoja ja palveluja elävöittämään Pihlajiston nykyistä keskustaa.

Täydennysrakentamista voi sijoittua kaikkialle Pihlajistoon. Eniten mahdollisuuksia tarjoavat nykyiset pysäköintialueet.

Uusia kortteleita suunnitellaan myös Lahdenväylän varrelle. Myös nykyisille tonteille voi sijoittua uutta rakentamista, ja rakennuksia voi korottaa.

Viikistä muodostuu nykyistä tiiviimpi ja vetovoimaisempi kaupunginosakeskus, jossa asiointi ja liikkuminen on sujuvaa.

Tulevaisuuden Viikki tarjoaa mahdollisuuden asua lähellä merkittävää opiskelu- ja työpaikka-aluetta, monipuolisia palveluja sekä luonto- ja virkistysalueita.

Viikki tulee olemaan kahden pikaraitiotien, Viiman ja Raide-Jokerin, risteyskohta, josta on raideyhteys neljään suuntaan.

Viikin Tiedepuiston ja Latokartanon eteläosan alueita kehitetään tulevaisuuden kestävänä kampuksena.

Alueelle on mahdollista rakentaa asuntoja 7 000 uudelle asukkaalle.

Latokartanon pohjoisimman pysäkin, Biologin, kohdalta on varaus jatkaa pikaraitiotietä tulevaisuudessa kohti Myllypuroa.

Pikaraitiotie ylittää Kehä I:n sujuvasti uudella sillalla matkalla Latokartanosta Kivikonlaitaan.

Lahdenväylän yli rakennetaan uusi Ilmasillantie, jota pitkin pikaraitiotie kulkee Kivikonlaidasta Malminkentän puolelle. Samalla kehitetään myös Lahdenväylän, Kehä I:n ja Porvoonväylän liittymäjärjestelyjä turvallisemmaksi ja sujuvammaksi.

Pikaraitiotien ensimmäisen vaiheen linjaus kulkee Malminkentältä Malmin keskustan suuntaan. Malminkentän rakentaminen alkaa tämän reitin ympärillä.

Myöhemmin Malminkentän pohjoisosien rakentamisen myötä voidaan toteuttaa pikaraitiotien toinen haara Jakomäkeen ja edelleen Vaaralaan, jossa se kytkeytyisi Vantaan ratikkaan.

Malminkentän aluetta kehitetään noin 25 000 uudelle asukkaalle.

Alueen rakentaminen alkaa Tattariharjuntien varrelta Nallenrinteen tulevan pikaraitiotiepysäkin ympäriltä.

Malminkentän keskusta muodostuu samannimisen pikaratikkapysäkin ympärille. Keskustaan sijoittuvat asumisen lisäksi keskeisimmät palvelut.

Alueelle suunnitellaan uusia puistoja ja yhteydet ympäröiville viheralueille paranevat, esimerkiksi Kivikon suuntaan rakennetaan vihersilta.

Malminkentän ja Malmin keskustan välille on suunnitteilla uutta rakentamista Viima-pikaraitiotien varrelle.

Sunnuntaikortteleiden ja Pikitehtaankortteleiden alueet ovat kehittymässä viihtyisiksi asuinalueiksi yhdistämään Malminkenttää ja asemanseutua.

Malmin keskustan uudistuminen on käynnissä. Uudistamisella tavoitellaan palveluiltaan monipuolisempaa, koko koillisen Helsingin keskustaa.

Kaupunki suunnittelee asemakeskuksen ympäristöön uusia palvelurakentamisen hankkeita: Malmin uimahallin laajennus, Malmin perhe-, terveys- ja hyvinvointikeskus, Malmin kampus, Malmin uusi sairaala. Alueen uudistumista ja monipuolistumista tukevat useat yksityiset rakennushankkeet.

Pikaraitiotie tarjoaa Malmin asemalla hyvät vaihtoyhteydet lähijuniin ja alueen busseihin. Raitiotien päätepysäkki on Malmin sairaalan kohdalla.

Viikin-Malmin pikaraitiotie on osa yleiskaavan raitiotieverkkoa, joka voi laajentua tulevaisuudessa kattamaan laajemminkin Koillis-Helsinkiä ja yhdistämään sitä muuhun seutuun.

Ensimmäinen laajentumissuunta on todennäköisesti Viiman pohjoinen haara Jakomäkeen ja yhteys Vantaan ratikkaan Vaaralassa.

Myöhemmin voivat toteutua myös Vuosaaren ja Malmin välinen Jokeri 2 -pikaraitiotie sekä Tiederatikan yhteys Latokartanosta Myllypuroon.

Pikaraitiotie täydentää joukkoliikenneyhteyksiä. Koillisen Helsingin bussilinjastoa kehitetään uuden rakentamisen tahdissa ja uusiin raideyhteyksiin tukeutuen.

Joukkoliikenteen palvelutaso pyritään pitämään hyvänä kaikilla alueilla, myös kauempana raitiotiestä.

Viikin-Malmin pikaraitiotien yleissuunnitelma on valmistunut ja etenee päätöksentekoon loppukesästä 2024.

Yleissuunnitelman hyväksymisen jälkeen pikaraitiotien suunnittelu jatkuu tarkemmalla tasolla.

Pikaraitiotien rakentaminen voisi alkaa tämänhetkisen arvion mukaan aikaisintaan vuonna 2028 ja valmistua 2030-luvun alussa.



Ladataan reittiä…

Esitys alkaa hetken kuluttua